ARTICLES I/O VIDEOS

Dedicarem aquest apartat a mostrar alguns articles o vídeos que trobem interessants a la xarxa. El tema, com ja sabeu estarà relacionat amb la música i l'ús de les TIC.

Esperem que us siguin d'utilitat.

Fet per Jorge Claver

ENTREVISTA A ALEX RUTHMAN

Avui us deixo una entrevista que em sembla molt interessant a Alex Ruthman, professor d’educació musical al Departament de Música de la Universitat de Massachusetts Lowel, president de la Association for Technology in Music Instruction y co-editor del International Journal of Education & the Arts. Treballa en l’àmbit de l’educació musical i les TIC.



En aquesta entrevista Alex Ruthman valora la importància de la tecnologia per treballar la música. Destaca que la tecnologia per si mateixa no pot fer res però que utilitzant-la de manera adequada pot ser una gran aliada, tot i així, diu que moltes vegades només es fa servir per mantenir els alumnes entretinguts. Així doncs, és molt important que el docent faci una bona programació i sigui capaç de fer-la servir amb enginy per dissenyar propostes interessants i atractives pels nens i nenes.

També proposa pensar en com millorar la combinació de les TIC i la música, ja que considera que la tecnologia disponible pels docents i estudiants va ser dissenyada originalment per músics professionals i per tant, els software i aplicacions moltes vegades són massa complexes i poc intuïtives. En aquest sentit, al nostre bloc hem intentat afegir aplicacions que facilitin la relació entre usuari i màquina i que permetin als nens i nenes aprendre i crear música.

Finalment ens deixa una reflexió molt interessant: “la classe ideal és aquella que pot considerar-se com un espai d'aprenentatge mutu, on tots poden ser tant estudiants com docents.”

Font: Giráldez, A. (2012). En música y TIC podemos aprenderlo todo de los jóvenes. Entrevista a Alex Ruthman. Recuperat 20 de maig 2014 a http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/dossier-educativo/item/432-entrevista-a-alex-ruthmann

EL BLOC A L’AULA D’EDUCACIÓ MUSICAL

Aprofitant que realitzem un bloc dedicat a l’ús de les TIC per a l’aprenentatge de la música, he trobat un post dedicat a l´ús del bloc com un recurs beneficiós per a l’aula de música.

En aquest, l’autor destaca la importància del bloc, ja que és fàcil d’utilitzar tant per alumnes com pels docents, la seva creació és senzilla i pot ser gratuïta, permet ordenar els continguts fent servir etiquetes o menús i crear-ne de nous. L’autor també recomana l’ús del bloc perquè és molt fàcil de personalitzar i permet la participació de l’alumnat a través de comentaris o fins i tot que siguin ells mateixos els creadors dels continguts.

És recomanable, tal com vam fer nosaltres amb el nostre bloc, observar blocs d’altres companys per inspirar-nos, conèixer diferents opcions que ens poden ser d’utilitat, etc. Tots aquests elements han de servir per fer un bloc amb una identitat pròpia que tingui sempre present els destinataris.

Finalment, fa constar un enllaç on apareixen un llistat de blocs dedicat a l’educació musical realitzat per María Jesús Camino. Aquest és l’enllaç: llistat de blocs.

Font: Torres, L. (2011). El blog en el aula de educación musical. Recuperat 20 de maig 2014 a   http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/musica-educacion-y-tic/item/351-el-blog-en-el-aula-de-educaci%C3%B3n-musical

APLICACIONS NO MUSICALS PER GENERAR RECURSOS DIDÀCTICS MUSICALS

Com a docents no hem de buscar només aplicacions musicals per poder treballar la música, sinó que també hem de ser capaços de crear i utilitzar recursos que tenim al nostre abast per crear recursos didàctics que ens serveixin a l’aula.

L’autor d’aquest post anomena tant aplicacions lliures com propietàries que no estan pensades com a recurs didàctic però que ens poden servir per crear-ne algun.

He volgut mostrar aquest post, ja que considero molt important saber trobar una finalitat a les diferents aplicacions musicals que podem trobar a la xarxa, però és igualment important conèixer diferents eines que ens poden permetre crear recursos molt útils per treballar la música, com podria ser el prezzi, a priori un recurs que en serviria per fer presentacions però que aquest mateix autor fa servir per crear un joc de discriminació auditiva. Aquí us deixo l’enllaç a aquesta proposta: Prezzi i discriminació auditiva.


Font: Torres, L. (2011). Aplicaciones no musicales para generar recursos didácticos musicales. Recuperat 20 de maig 2014 a 
http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/musica-educacion-y-tic/item/356-aplicaciones-no-musicales-para-generar-recursos-did%C3%A1cticos-musicales

Fet per Marta Villalba

DEU CLAUS DE L'EDUCACIÓ MUSICAL I LES TIC

Pedro Hepp  és el fundador del projecte Enllaços. Ell defensa la importància de les TIC en l’educació.  En aquest article explica 10 motius pels quals  les TIC s’han d’incorporar en l’assignatura d’educació musical.  Alguns dels arguments que dóna són la riquesa de músiques que ens pot oferir la web ja que gràcies les tecnologies permeten escoltar músiques de totes les èpoques en alta definició. També parla de la motivació dels alumnes gràcies als nous recursos tecnològics.

Si esteu interessats/des podeu llegir l’article en el següent enllaç.

Font: Hepp Pedro. Diez claves de la educación musical y las TICs.  Recuperat el 19 de maig a http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?ID=75137

LES TIC EN LA DIDÀCTICA MUSICAL

En aquest article, la pedagoga Isabel Francisca Álvarez, fa una valoració dels avantatges i inconvenients de l’ús de les TIC en l’educació musical. Hi ha molts recursos digitals que permeten treballar aspectes musicals com editar partitures, realitzar gravacions, aprendre els instruments, espaiar el temps d'interpretació amb el generador de so, etc.

Com a reflexió final, Isabel deixa una frase d'Ortega y Gasset “no hay que ensenyar lo que se puede enseñar, sino lo que se puede aprender”.


Us deixo l’enllaç per si voleu aprofundir en el tema.

Font: Alvarez Nieto, Isabel Francisca . Las TIC en la didáctica musical. Recuperat el 21 de maig a http://www.filomusica.com/filo52/tic.html

NOVES IDEES PER APRENDRE HISTÒRIA DE LA MÚSICA

Aquest article mostra diferents tècniques per ensenyar als alumnes la història de la música d’una forma lúdica i divertida.

En primer lloc, l’autora Maria Jesús Camino fa una breu explicació de com s’ensenya la història de la música en les aules. Seguidament, mostra una sèrie d’experiències i recursos per tal de treballar aquest tema d’una forma atractiva pels infants, com per exemple a través del programa Fotobbable que permet posar veu a imatges, crear un bloc sobre música, els alumnes poden composar, etc.

Al final de l’article, l’autora dóna molts materials perquè els mestres puguin ensenyar la història de la música a través de les TIC.

Per últim, hi ha un vídeo realitzat per Pablo Morales molt interessant en el qual explica la història de la música en 7 minuts a través de dibuixos. Us recomano que el mireu: 



Font: Camino, Maria Jesus (2013) . Nuevas ideas para aprendes historia de la música. Recuperat el 21 de maig a http://www.educacontic.es/gl/blog/nuevas-ideas-para-aprender-historia-de-la-musica

Fet per Anaïs Rodríguez

TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ EN LA MÚSICA

En aquest article, María Teresa Gálvez Páez ens fa una visió general de les TIC i la música en l'escola. Ens parla del que suposa les TIC a l'escola, tant pels mestres com pels alumnes, ens explica els avantatges i inconvenients que té, i sobretot, el que crec que més ens pot interessar als futurs mestres i als que estan exercint, és com incorporar-les en les activitats que proposem al dia a dia i concretament, en les activitats musicals.

Per saber-ne més, podeu llegir l'article en el següent enllaç.

Font: Gálvez, M.A. (2011). Tecnologías de la información y la comunicación en la música. Recuperat el 25 de maig 2014 des de http://www.auladelpedagogo.com/2011/02/tecnologias-de-la-informacion-y-la-comunicacion-en-la-musica/

LES TIC A  L'AULA DE MÚSICA

Avui us presento un document que ens pot ajudar a l'hora d'introduir les TIC a l'educació musical. En aquest, s'explica les aportacions de les TIC al procés d'ensenyament-aprenentatge de la música, algunes possiblitats d'integració de les TIC a l'aula de música, com per exemple, com treballar el llenguatge musical, l'audició, etc, a partir de les TIC.

Crec que aquest document pot ser un bon recurs pels futurs mestres i per aquells que ja estan exercint però no saben com introduir les TIC en les activitats musicals. Us deixo l'enllaç perquè hi pugueu fer un cop d'ull i pugueu ampliar la informació.

Font: Díaz, G. Las TIC en el aula de música. Recuperat el 25 de maig 2014 des de http://www.gumersindodiaz.es/artic_ed_musical/tic_aula_musica.pdf

TIC I EDUCACIÓ MUSICAL: UNA REVISIÓ DE LES LÍNIES D'INVESTIGACIÓ SOBRE LA CREACIÓ MUSICAL A LES AULES

L'article que us presento avui, fa una revisió d'algunes de les principals investigacions realitzades entre els anys 2002 i 2012 referent als processos de creació i composició a les aules utilitzant recursos tecnològics.

Entre d'altres coses, m'ha cridat l'atenció els dos punts de vista oposats que apareixen a l'article referent a la creació i composició musicals. Uns sostenen que per crear i interpretar música cal una base teòrica. A més, que no es considera que es crea si no ho ha composat un mateix. L'altre punt de vista, en canvi, considera que el fet d'haver creat composicions a partir d'altres creades són considerades noves creacions. Què en penseu vosaltres? Considereu que és necessari una base teòrica per poder crear i interpretar peces musicals o sou dels que penseu que amb tots els recursos que hi ha a l'abast es poden crear i interpretar composicions sense tenir coneixements previs?   

Jo crec que tothom és capaç de crear i interpretar, ja que ara tenim molts recursos per accedir a tot allò relacionat amb la música.

Us deixo l'enllaç per poder consultar l'article.

Font: Giráldez, A. (2012). TIC y educación musical: una revisión de las líneas de investigación sobre la creación musical en las aulas. Recuperat el 25 de maig 2014 des de http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/dossier-educativo/item/367-tic-y-educaci%C3%B3n-musical

3 comentaris:

  1. L'article "TIC I EDUCACIÓ MUSICAL: UNA REVISIÓ DE LES LÍNIES D'INVESTIGACIÓ SOBRE LA CREACIÓ MUSICAL A LES AULES" és molt interessant. Personalment crec que és necessari tenir una base teòrica per poder compondre ja que considero que tenir coneixements sobre un tema és molt bo ja que et permet millorar. Enhorabona per aquest article Anaïs

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Marta, em va semblar interessant compartir-lo amb vosaltres.
      Per cert, m'ha agradat molt el vídeo que has penjat on explica la història de la música en 7 minuts. M'ha semblat molt original i atractiu pels infants.

      Elimina
  2. El vídeo de noves maneres per aprendre la història de la música està molt bé però per exemple fotobblable és una experiència més de primària que d'infantil,no?
    Salutacions grup!!

    ResponElimina