Dedicarem
aquest apartat a mostrar alguns articles o vídeos que trobem interessants a la
xarxa. El tema, com ja sabeu estarà relacionat amb la música i l'ús de les TIC.
Esperem que us siguin d'utilitat.
Fet per Jorge Claver
ENTREVISTA A ALEX RUTHMAN
Avui us deixo una entrevista que em sembla molt interessant a Alex
Ruthman, professor d’educació musical al Departament de Música de la
Universitat de Massachusetts Lowel, president de la Association for Technology
in Music Instruction y co-editor del International Journal of
Education & the Arts. Treballa en l’àmbit de l’educació musical
i les TIC.
En aquesta entrevista Alex Ruthman
valora la importància de la tecnologia per treballar la música. Destaca que la
tecnologia per si mateixa no pot fer res però que utilitzant-la de manera
adequada pot ser una gran aliada, tot i així, diu que moltes vegades només es
fa servir per mantenir els alumnes entretinguts. Així doncs, és molt important
que el docent faci una bona programació i sigui capaç de fer-la servir amb
enginy per dissenyar propostes interessants i atractives pels nens i nenes.
També proposa pensar en com millorar la
combinació de les TIC i la música, ja que considera que la tecnologia
disponible pels docents i estudiants va ser dissenyada originalment per músics
professionals i per tant, els software i aplicacions moltes vegades són massa
complexes i poc intuïtives. En aquest sentit, al nostre bloc hem intentat
afegir aplicacions que facilitin la relació entre usuari i màquina i que
permetin als nens i nenes aprendre i crear música.
Finalment ens deixa una reflexió molt
interessant: “la classe ideal és aquella que pot considerar-se com un
espai d'aprenentatge mutu, on tots poden ser tant estudiants com docents.”
Font: Giráldez, A. (2012). En música y TIC
podemos aprenderlo todo de los jóvenes. Entrevista a Alex Ruthman. Recuperat
20 de maig 2014 a http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/dossier-educativo/item/432-entrevista-a-alex-ruthmann
EL BLOC A L’AULA D’EDUCACIÓ MUSICAL
Aprofitant que realitzem un bloc dedicat
a l’ús de les TIC per a l’aprenentatge de la música, he trobat un post dedicat
a l´ús del bloc com un recurs beneficiós per a l’aula de música.
En aquest, l’autor destaca la
importància del bloc, ja que és fàcil d’utilitzar tant per alumnes com pels
docents, la seva creació és senzilla i pot ser gratuïta, permet ordenar els
continguts fent servir etiquetes o menús i crear-ne de nous. L’autor també
recomana l’ús del bloc perquè és molt fàcil de personalitzar i permet la
participació de l’alumnat a través de comentaris o fins i tot que siguin ells
mateixos els creadors dels continguts.
És recomanable, tal com vam fer
nosaltres amb el nostre bloc, observar blocs d’altres companys per
inspirar-nos, conèixer diferents opcions que ens poden ser d’utilitat, etc.
Tots aquests elements han de servir per fer un bloc amb una identitat pròpia
que tingui sempre present els destinataris.
Finalment, fa constar un enllaç on
apareixen un llistat de blocs dedicat a l’educació musical realitzat per María
Jesús Camino. Aquest és l’enllaç: llistat de blocs.
Font:
Torres, L. (2011). El blog en el aula de educación musical. Recuperat
20 de maig 2014 a
http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/musica-educacion-y-tic/item/351-el-blog-en-el-aula-de-educaci%C3%B3n-musical
APLICACIONS NO MUSICALS PER GENERAR RECURSOS DIDÀCTICS MUSICALS
Com a docents no hem de buscar només
aplicacions musicals per poder treballar la música, sinó que també hem de ser
capaços de crear i utilitzar recursos que tenim al nostre abast per crear
recursos didàctics que ens serveixin a l’aula.
L’autor d’aquest post anomena tant
aplicacions lliures com propietàries que no estan pensades com a recurs
didàctic però que ens poden servir per crear-ne algun.
He volgut mostrar aquest post, ja que
considero molt important saber trobar una finalitat a les diferents aplicacions
musicals que podem trobar a la xarxa, però és igualment important conèixer
diferents eines que ens poden permetre crear recursos molt útils per treballar
la música, com podria ser el prezzi, a priori un recurs que en serviria per fer
presentacions però que aquest mateix autor fa servir per crear un joc de
discriminació auditiva. Aquí us deixo l’enllaç a aquesta proposta: Prezzi i
discriminació auditiva.
Font: Torres, L. (2011). Aplicaciones
no musicales para generar recursos didácticos musicales. Recuperat 20 de maig 2014 a
http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/musica-educacion-y-tic/item/356-aplicaciones-no-musicales-para-generar-recursos-did%C3%A1cticos-musicales
Fet per Marta Villalba
DEU CLAUS DE L'EDUCACIÓ MUSICAL I LES TIC
Pedro Hepp és el fundador del projecte
Enllaços. Ell defensa la importància de les TIC en l’educació. En
aquest article explica 10 motius pels quals les TIC s’han
d’incorporar en l’assignatura d’educació musical. Alguns dels
arguments que dóna són la riquesa de músiques que ens pot oferir la web ja que
gràcies les tecnologies permeten escoltar músiques de totes les èpoques en alta
definició. També parla de la motivació dels alumnes gràcies als nous recursos
tecnològics.
Si esteu interessats/des podeu llegir l’article en el
següent enllaç.
LES TIC EN LA DIDÀCTICA MUSICAL
En aquest article, la pedagoga Isabel Francisca Álvarez,
fa una valoració dels avantatges i inconvenients de l’ús de les TIC en
l’educació musical. Hi ha molts recursos digitals que permeten treballar
aspectes musicals com editar partitures, realitzar gravacions, aprendre els
instruments, espaiar el temps d'interpretació amb el generador de so, etc.
Com a reflexió final, Isabel deixa una frase d'Ortega y
Gasset “no hay que ensenyar lo que se puede enseñar, sino lo que se
puede aprender”.
Us deixo l’enllaç per
si voleu aprofundir en el tema.
Font: Alvarez Nieto, Isabel Francisca . Las TIC en la didáctica musical. Recuperat el 21 de maig a http://www.filomusica.com/filo52/tic.html
NOVES
IDEES PER APRENDRE HISTÒRIA DE LA MÚSICA
Aquest article mostra diferents tècniques per ensenyar
als alumnes la història de la música d’una forma lúdica i divertida.
En primer lloc, l’autora Maria Jesús Camino fa una breu
explicació de com s’ensenya la història de la música en les aules. Seguidament,
mostra una sèrie d’experiències i recursos per tal de treballar aquest tema
d’una forma atractiva pels infants, com per exemple a través del programa
Fotobbable que permet posar veu a imatges, crear un bloc sobre música, els
alumnes poden composar, etc.
Al final de l’article, l’autora dóna molts materials
perquè els mestres puguin ensenyar la història de la música a través de les TIC.
Per últim, hi ha un vídeo realitzat per Pablo Morales
molt interessant en el qual explica la història de la música en 7 minuts a
través de dibuixos. Us recomano que el mireu:
Font: Camino, Maria Jesus (2013) . Nuevas ideas para aprendes historia de la música. Recuperat el 21 de maig a http://www.educacontic.es/gl/blog/nuevas-ideas-para-aprender-historia-de-la-musica
Fet per Anaïs Rodríguez
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ EN LA MÚSICA
En aquest article, María Teresa Gálvez Páez
ens fa una visió general de les TIC i la música en l'escola. Ens parla del que
suposa les TIC a l'escola, tant pels mestres com pels alumnes, ens explica els
avantatges i inconvenients que té, i sobretot, el que crec que més ens pot
interessar als futurs mestres i als que estan exercint, és com incorporar-les
en les activitats que proposem al dia a dia i concretament, en les activitats
musicals.
Per saber-ne més, podeu llegir l'article en el següent enllaç.
Font: Gálvez, M.A. (2011). Tecnologías de la información y la
comunicación en la música. Recuperat
el 25 de maig 2014 des de
http://www.auladelpedagogo.com/2011/02/tecnologias-de-la-informacion-y-la-comunicacion-en-la-musica/
LES TIC A L'AULA DE MÚSICA
Avui us presento un document que ens pot
ajudar a l'hora d'introduir les TIC a l'educació musical. En aquest, s'explica
les aportacions de les TIC al procés d'ensenyament-aprenentatge de la música,
algunes possiblitats d'integració de les TIC a l'aula de música, com per
exemple, com treballar el llenguatge musical, l'audició, etc, a partir de les
TIC.
Crec que aquest document pot ser un bon recurs pels futurs mestres i per aquells que ja estan exercint però no saben com introduir les TIC en les activitats musicals. Us deixo l'enllaç perquè hi pugueu fer un cop d'ull i pugueu ampliar la informació.
Font: Díaz, G. Las TIC en el aula
de música. Recuperat el 25 de maig 2014 des de http://www.gumersindodiaz.es/artic_ed_musical/tic_aula_musica.pdf
TIC I EDUCACIÓ
MUSICAL: UNA REVISIÓ DE LES LÍNIES D'INVESTIGACIÓ SOBRE LA CREACIÓ MUSICAL A
LES AULES
L'article que us presento avui, fa una
revisió d'algunes de les principals investigacions realitzades entre els anys
2002 i 2012 referent als processos de creació i composició a les aules
utilitzant recursos tecnològics.
Entre d'altres coses, m'ha cridat l'atenció
els dos punts de vista oposats que apareixen a l'article referent a la creació
i composició musicals. Uns sostenen que per crear i interpretar música cal una
base teòrica. A més, que no es considera que es crea si no ho ha composat un
mateix. L'altre punt de vista, en canvi, considera que el fet d'haver creat
composicions a partir d'altres creades són considerades noves creacions. Què en
penseu vosaltres? Considereu que és necessari una base teòrica per poder crear
i interpretar peces musicals o sou dels que penseu que amb tots els recursos
que hi ha a l'abast es poden crear i interpretar composicions sense tenir
coneixements previs?
Jo crec que tothom és capaç de crear i
interpretar, ja que ara tenim molts recursos per accedir a tot allò relacionat
amb la música.
Font: Giráldez, A. (2012). TIC y educación
musical: una revisión de las líneas de investigación sobre la creación musical
en las aulas. Recuperat el 25 de maig 2014 des de
http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/dossier-educativo/item/367-tic-y-educaci%C3%B3n-musical
L'article "TIC I EDUCACIÓ MUSICAL: UNA REVISIÓ DE LES LÍNIES D'INVESTIGACIÓ SOBRE LA CREACIÓ MUSICAL A LES AULES" és molt interessant. Personalment crec que és necessari tenir una base teòrica per poder compondre ja que considero que tenir coneixements sobre un tema és molt bo ja que et permet millorar. Enhorabona per aquest article Anaïs
ResponEliminaMoltes gràcies Marta, em va semblar interessant compartir-lo amb vosaltres.
EliminaPer cert, m'ha agradat molt el vídeo que has penjat on explica la història de la música en 7 minuts. M'ha semblat molt original i atractiu pels infants.
El vídeo de noves maneres per aprendre la història de la música està molt bé però per exemple fotobblable és una experiència més de primària que d'infantil,no?
ResponEliminaSalutacions grup!!